الكاشف (تفسير كاشف)


 

نويسنده:محمدرضا ضميري



 

مؤلف:
 

محمدجواد مغنيه (م 1400 ق).

زندگينامه و اظهار نظرها:
 

علامه محمدجواد مغنيه از نويسندگان متعهد و متفكر شيعى معاصر است كه افزون بر كتابهاى مختلف اجتماعى، سياسى، كلامى و فقهى، دو تفسير قرآن نيز نگاشته است: يكى، تفسير كوتاه در حاشيه قرآن به نام مبين و ديگرى، تفسير كاشف. وى در لبنان به عنوان قاضى شرع تعيين شد و سپس به سمت مستشار دادگاه عالى و بعد از آن به عنوان نايب رئيس آن دادگاه انتخاب گرديد. پس از مدتى رياست آن دادگاه به وى پيشنهاد شد; ولى او نپذيرفت و از كار كناره گيرى نمود و به تأليف و تدوين كتاب پرداخت و تأليفات فراوان و ارزشمند و معتبرى به رشته تحرير درآورد.

تأليفات:
 

تفسير الكاشف، تفسير المبين، شبهات الملحدين و الاجابه عنها، الشيعه فى الميزان، عقليات السلامية، علم اصول الفقه فى ثوبه الجديد، فقه امام جعفر صادق، الفقه على مذاهب الخمسه، فلسفه الاخلاق فى الاسلام، فى ضلال نهج البلاغه، معالم الفلسفة الاسلاميه، هذى هى الوهابيه.

معرفى اجمالى كتاب:
 

وى درباره انگيزه تأليف اين کتاب مى گويد: «تفسير نويسى هنرى است كه در شرايط زمانى و مكانى خاص شكل مى گيرد. بدين روى، تفسير قرآن، با اختلاف زمانها و دگرگونى شرايط دگرگون خواهد شد».
مغنيه هدف اصلى خود را از ارائه تفسير كاشف، پاسخ گويى به نيازهاى جهان معاصر و اقناع نسل جديد مى داند كه از آن تعبير به «لون اقناعى» مى كند. منظور وى از اين اصطلاح قانع كردن خواننده و پاسخ دادن به شبهات و اشكالات عصر است. مغنيه در آغاز تفسير، مقدمه اى روشنگر در زمينه عظمت و والايى قرآن، توقعات و نيازهاى نسل جديد، اهداف تفسير، روش و انگيزه نگارش تفسير مى نويسد و به نكات سودمند و آموزنده اى اشاره مى كند.
روش مفسر اين گونه است كه در آغاز، واژه هاى مشكل را معنا مى كند، سپس اعراب و نكات ادبى را توضيح مى دهد و آن گاه به معناى آيه و پيام آن مى پردازد. وى اهتمام تمام به كمك گرفتن از آيات ديگر و احاديث متقن اهل بيت عصمت - عليهم السلام - دارد و بحثهاى موضوعى پيرامون آيه را طرح مى كند.

وضعيت نشر:
 

اين كتاب در هفت جلد به زبان عربي به وسيله انتشارات دارالعلم، در بيروت چاپ ومنتشرشده است.
همچنين ترجمه فارسي اين کتاب توسط انتشارات دفتر تبليغات اسلامي به چاپ رسيده است.
منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، ص 516 - 517